ESTT-ESMS-ESTT

Flygsuget är på topp och vädret är finfint. vinden 180/08 kt och SE-VLZ är bokad 17-20.

Kommer ner till fältet strax innan 17 där Henrik H står o väntar.

Daglig tillsyn gör utan det minsta anmärkning,bensin har vi gott o väl och målet med flygningen är Fullstop och Fika på ESMS.

Ringer tornet och för att få en "trafikbild" + att det skadar ju inte att förbereda dom lite.

Driftis görs eftersom jag läst på vissa sidor att man numera tydligen ska ha en sån om man lämnar trafikvarvet.

Jag flyger och Henrik sköter radiosnacket..

På c:a 1000 ft lyssnar vi av Atis och ett par Nm senare kallar vi upp tornet där en flygledare med väldigt rosslig röst svarar...

Trodde faktiskt jag att vi skulle få ligga i väntläge ett tag då det var en del trafik på frekvensen, men icke, vi fick klar inflygning bana 17 direkt.

Och just när jag svänger av mot basen får vi klart landa.

Kan tänka mej att Henrik mös lika mycket som jag gjorde i bornholm när han fick säga Cleared to land ,17.

Väl nere på banan fick blev d lite förvirrat då vi fick taxa via Alpha till platta 15 Man ser inte A skylten då man kommer in bana 17 så det fick bli en "stockholmare" på banan. Sånt som händer tyvärr.

Efter att ställt SLZ och kallat upp Sturup Operations som det numera heter passar jag på att fota lite...e ju ett måste såna här turer.




Efter att vakten kommit o eskorterat oss in till terminalen letar vi reda på lite käk.

Och Henrik som jobbar där visste precis..Trodde nästan han skoja när han sa att vi skulle in genom säkerhetskontrollen

Men sagt o gjort..Nycklar,mobil.plånbok etc ner i en box och genom "ramen".

Jag blev lite paff när dom kallade mej åt sidan men det visade sej att jag glömt halsbandet...

Nåja...det var ju inget krutbälte så det var inga problem.

Så nu kunde vi fika.

 

 

MEN ...INGA DAMMSUGARE? VAd är detta? aja..får nöja mej med ett vinerbröd istället ...gott var det och utsikten var minst lika god.

 

Häll ju nästan på att glömma käka..var så mycket o titta på..inte varje dag man får se en RJ100 eller sitta i avgångshallen o se alla glada som ska resa..:-D

Efter fikat o Henrik snackat klart med en kollega går vi en runda och tittar runt lite..

har ju itne varit där inne på nära 6 år då jag faktiskt flög med en RJ100 till Korfu så myket har ändrats.

Klockan börjar rinna iväg o vi går ner mot SLZ efter att visat cert för vakten som gladeligen släppte ut oss.

Trodde då att vi skulle bli eskorterade ut men det visade sej efter lång väntan med många foton att det behövdes ingen eskort såvida man inte ska korsa dom stora plattorna. Men en del foton blev d


 


 


Vad säger man...storleken SLZ- 737? hehe

 

I planet går vi genom checklistan som vanligt,SLZ och henrik kallar upp tornet och vi får klart taxa via Alpha to Holding RWY 17.

Ute på holding 17 gör vi motorkontroll och henrik meddelar att vi är redo att ställa upp och knappt har hjulen börjat rulla förrän vi får SLZ wind is 180/07 kt:s clear for take off.

750 ft senare slår jag av pumpen (minne från utbilningen då jag stängde den på 500 ft utan att räkna med at ESMS ligger på 278 ft)

ett par hundra fot och Nm senare är vi över domen och vi får klart lämna frekvensen.

Ner mot rydsgård och svänga lite där en kollega bor och vidare ut mot kusten.

SLZ skär genom vinden som en varm kniv i ett smörpaket mot ESTT.

 

Kort sagt...Liten,nätt runda,men mycket givande då jag själv väntat länge på att göra en fullstorp på ESMS i syfte med att lära mej det här med taxibanor,handling/operations etc..

 

Kan varmt rekommenderas.

 



ESTT-ESMS

Vädret idag var fint när jag kom hem,och vinden la rakt i banan...200/08kt...
Bara o ta väskan o sticka efter att ha pratat med Henrik H om en tur till ESMS.
Vi lyfte 1900 som planerat men när vi väl kom upp på 1300 ft såg man hur diset drog in över ESMS så det var bara att improvisera o svänga lite över trelleborg istället..
Skönt var det iaf att komma upp o lufta vingarna och imorgon ska vi göra ett nytt försök.
Men då blir det nog en landning på ESMS och gå in o äta en bit o sen hem igen..liten o nätt resa.

Hörs

Inget flyg idag eller imorgon heller :-(



Vad gör man när flygsuget är på topp och vädret ställer till det? jo, man dövar suget med att lyssna på ATC och
skriva om flyg o då passar en blogg fint.
Kollade lite väder för imorgon lördag men ja....ni ser själva

EKCH 041740Z 0418/0518 21018KT 9999 SCT030 TEMPO 0418/0421 22020G32KT TEMPO 0421/0508 6000 SHRA BKN020CB BECMG 0508/0510 27018KT TEMPO 0508/0518 6000 SHRA BKN020CB=

Med andra ord...får bli på marken istället..



RSS 2.0